Hoe maak je kinderen zelfredzaam?
Als ouder of verzorger heb je er een dagtaak aan: het zelfredzaam maken van je kind. Ook op de kinderopvang besteden we hier veel aandacht aan. We ondersteunen kinderen bij het leren praten, lopen, zelf eten, fietsen, lezen en nog veel meer. Bij SKN hebben we diverse professionals die elk hun eigen aandachtsgebied hebben. Yvonne Schaper is naast haar werk als pedagogisch medewerker bijvoorbeeld voorleescoach. Elk kinderdagverblijf van SKN heeft een voorleescoach. Yvonne vertelt: “Samen met mijn collega’s lezen we de kinderen meerdere malen per dag voor. Als voorleescoach is het mijn taak om collega’s enthousiast te maken voor voorlezen én ik zorg voor een aansprekend boekenaanbod. Ook thuis is het belangrijk om voor te lezen en daarom leg ik graag uit waarom voorlezen zo belangrijk is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.”
Emoties herkennen
Voorlezen zorgt voor ontspanning. Kinderen komen tot rust en wanen zich even in een andere wereld. “Bij het voorlezen, geniet ik altijd van de reacties van kinderen, want daardoor merk ik dat ze in het verhaal zitten. Toch is ontspannen niet het enige voordeel van voorlezen. Kinderen ontdekken door verhalen dat er allerlei soorten emoties zijn. In een verhaal zijn de hoofdrolspelers weleens verdrietig, boos of blij en kinderen leren dat ook bij zichzelf en bij anderen herkennen. Dat is belangrijk voor hun sociale ontwikkeling.”
Een ander element van voorlezen is dat de wereld van kinderen daardoor groter wordt. “Ze ontdekken bijvoorbeeld dat een verhaal meerdere kanten kan hebben. Daardoor leren ze zich beter in te leven in anderen en vinden ze manieren om hun eigen situatie te relativeren. Ik vind het altijd mooi om te zien wanneer kinderen een verhaal naspelen. Ze worden dan echt geraakt door het boek en dat is voor mij een bevestiging dat het verhaal aanspreekt.”
‘Ik geniet altijd van de reacties van kinderen,
want daardoor merk ik dat ze in het verhaal zitten’
Zelfvertrouwen vergroten
Door voor te lezen, ontwikkelen kinderen hun woordenschat. Ze leren nieuwe woorden en als ze die op de juiste manier weten te gebruiken, groeit hun zelfvertrouwen. “De laatste jaren combineren we het voorlezen met het maken van gebaren om het verhaal nog duidelijker te maken. We werken met het programma ‘Startblokken’. We kiezen thema’s die meerdere weken duren en elke locatie kiest daar eigen boeken bij. Bij het voorlezen benoemen we belangrijke woorden en zetten ook materialen in. Bij een boek over de boerderij staat er bijvoorbeeld een boerderij op de verteltafel. In de eerste week zetten we daar een koe bij en in de volgende weken voegen we daar steeds een dier aan toe, waardoor kinderen de namen van deze dieren spelenderwijs leren. De kinderen mogen ook met de boerderij spelen. Lezen en leren lopen zo in elkaar door. We bieden kinderen op deze manier een rijke speelomgeving waarin ze spelenderwijs leren.”
Lezen maakt zelfredzaam
Om voorlezen te stimuleren, zorgen de voorleescoaches van SKN op de locaties voor een aansprekende leeshoek met boekjes die goed zichtbaar zijn. Yvonne licht toe: “Ik zoek boekjes die aantrekkelijk zijn voor de kinderen en voor mijn collega’s en die goed passen bij de thema’s waar we mee werken. Ik houd zelf erg van voorlezen en probeer mijn enthousiasme over te brengen op de kinderen, mijn collega’s én de ouders. Uit onderzoek blijkt dat voorlezen kinderen stimuleert om zelf te leren lezen. Begrijpend lezen is essentieel om op school goed mee te kunnen komen. Daarom is mijn advies aan jou als ouder: ga naar de bibliotheek om een gratis abonnement voor jouw kind af te sluiten en kies boekjes die zowel je kind als jouzelf aanspreken. Dat maakt voorlezen voor jullie allebei leuker. En als je soms niet zo’n zin hebt in voorlezen, bedenk dan dat lezen kinderen verrijkt en heel belangrijk is om jouw kind zelfredzaam te maken.”