Ontwikkeling kinderen stimuleren
Veel locaties van SKN bieden Voorschoolse Educatie, oftewel VE. Wat is VE nu eigenlijk en waarom is dat belangrijk? In deze blog vertelt Dorien Spier er meer over. Dorien is al sinds 1989 pedagogisch medewerker. Daarnaast is ze bij SKN praktijkopleider, pedagogisch coach en ze denkt mee over het pedagogisch beleid. Door haar jarenlange ervaring kan ze kinderen én collega’s ondersteunen. Dorien vertelt: ‘Kinderopvang bij SKN betekent meer dan alleen kinderen opvangen. We werken ook aan de brede ontwikkeling van kinderen. Met Voorschoolse Educatie stimuleren we jonge kinderen in hun ontwikkeling met behulp van interactie en spel. We doen dat door mee te spelen, kinderen te observeren en te stimuleren. We werken met thema’s die dicht bij kinderen staan, zoals het verkeer, boodschappen doen of naar het strand gaan’
Startblokken voor Basisontwikkeling
SKN werkt in de groepen waar VE wordt aangeboden met de methode Startblokken van Basisontwikkeling. Deze methode gaat uit van de drie V’s: verkennen, verbinden en verrijken. Dorien vertelt: ‘De pedagogisch medewerkers, oftewel pm’ers, zetten die V’s in bij het meespelen op hun groep. Met ‘verkennen’ zien ze wat er leeft onder de kinderen en ze spelen daarop in. ‘Verbinden’ gaat over communicatie en hoe de pm’ers en de kinderen samen betrokken zijn bij een onderwerp. De pm’ers bedenken activiteiten bij een thema en verbinden daar taal aan, waardoor de kinderen hun woordenschat en taalbegrip vergroten. Met ‘verrijken’ kunnen de pm’ers nieuwe elementen aan de spelactiviteiten toevoegen of bijvoorbeeld verdiepende vragen stellen om de kinderen uit te dagen’. Als pedagogisch coach ondersteunt Dorien andere pm’ers. ‘Ik kijk met het team hoe het gaat op hun groep en waar uitdagingen liggen. Als lerende organisatie vindt SKN het belangrijk dat pedagogisch medewerkers zich steeds bijscholen, zodat ze de brede ontwikkeling van kinderen nog beter kunnen stimuleren. Ik coach de pm’ers daarbij. Een vaste vraag is ‘Waar sta je en waar wil je naartoe?’. We willen kinderen in een vertrouwde, veilige omgeving door spelbegeleiding en interactie de beste kansen bieden om zich spelenderwijs te ontwikkelen.’
‘‘Door mee te spelen, willen we kinderen in een vertrouwde,
veilige omgeving de beste kansen bieden om zich te ontwikkelen’
Kinderen ondersteunen
Startblokken gaat bij de ondersteuning die de pm’ers bieden uit van onder andere emotionele ondersteuning en educatieve ondersteuning. Dorien licht toe: ‘Bij emotionele ondersteuning kijken we naar wat elk kind nodig heeft om zich veilig te voelen op de opvang en om zich prettig en gezien te voelen. We zien elk kind als individu dat zich in zijn/haar eigen tempo ontwikkelt en van alles ontdekt. De pm’er zorgt voor een goede band met de kinderen en begeleidt de onderlinge relaties van de kinderen in de groep. Bij educatieve ondersteuning gaat het vooral om hoe we kinderen iets leren. De pm’er praat veel tegen kinderen om het spel woorden te geven, dingen uit te leggen en ook om hun taal en spraak verder te ontwikkelen. Tegelijkertijd leren de kinderen hierdoor de gewoontes, waarden en normen binnen de opvang. Pm’ers zorgen daarnaast voor een veilige en vertrouwde sfeer, zodat er gespeeld wordt en er een groepsgevoel kan ontstaan’.
Verwijzing door consultatiebureau
Het consultatiebureau verwijst kinderen regelmatig door naar Voorschoolse Educatie. Er is hiervoor subsidie beschikbaar. Dorien vertelt waarom dat een goede zaak is: ‘Deze kinderen komen vaak al twee dagdelen, maar kunnen door de subsidie vier dagdelen komen. Sommige kinderen hebben moeite met het spreken van de Nederlandse taal, bijvoorbeeld als ze uit een gezin komen waar Nederlands de tweede taal is. Als ze meer dagdelen in contact komen met andere kinderen en door de pm’ers worden gestimuleerd, kan de taalachterstand worden ingelopen. Er kunnen ook andere situaties zijn waardoor extra dagdelen aan te raden zijn, zoals bij taalspraakproblemen of als er problemen zijn en het gezin door de extra dagdelen kan worden ontlast. Het is mooi dat SKN die extra dagdelen dan kan bieden en het kind verder helpt in de ontwikkeling. Voorschoolse Educatie is voor álle kinderen goed en de kinderen met een indicatie helpen we er extra mee.’